Det at være sælger har altid haft et lidt blakket ry. Der er mange der afvisere sælgere i telefonen inden man overhovedet har nået at fortælle hvad man står for eller hvad man kan tilbyde.
Måske oplever du som selvstændig at du har alletiders produkt eller et helt nyt koncept som virkelig kan gøre en forskel for dine potentielle kunder, men du formår ikke at sælge det, og dermed kan du ikke skabe en forretning.
Gør det du er bedst til
Det er ikke alle, der er fødte sælgere, og fordi man starter en virksomhed, så forvandler man sig heller ikke lige over natten til at være det.
Man skal gøre det, man er bedst til og turde overlade resten til andre. Hos virksomheden partnerdialog.dk laver man f.eks. ikke andet end telemarketing og mødebooking. Derfor er det også det, de er rigtig gode til.
Selvom du rent faktisk kan sælge, så kan bare det at få lov at komme på besøg hos kunden også være en udfordring i sig selv. De skal som minimum først være nysgerrige på, og tro på at dit produkt kan gøre en forskel.
Hvis du oplever at det er svært for dig, kan du med fordel hente hjælp udefra, så kan du koncentrere dig om dit produkt og udvikling af forretning, mens en anden står for telemarketing og mødebooking
Mød dine kunder
Når du skal sælge et produkt, så handler det faktisk mere om at lytte end at snakke – dine kunder skal føle sig mødt og forstået. Helt optimalt skal dine kunder fortælle dig om deres udfordringer, og herefter kan du så præsentere dit bud på en løsning.
Det at komme derhen tager dog tid og kræver tillid. Som nystartet kan det være svært at have tålmodigheden og finde tiden til at skabe tilliden til den enkelte kunde, men dem der arbejder med telemarketing og mødebooking hver dag ved præcist hvordan man gør, og da det er deres passion, er det også det, de er dygtige til, og derfor har de tiden, erfaringen og lysten.
Dialog er vejen frem
I salg, marketing og mødebooking laver mange desværre den fejl at de skynder sig at bruse frem med en masse oplysninger om deres virksomhed, om deres helt fantastiske produkt, og hvordan de på bare få øjeblikke på magisk vis kan hjælpe deres kunde til at opnå fantastiske resultater.
Sandheden er bare, at din kunde holdt op med at lytte, allerede inden du kom ind i 2. sætning.
Det optimale marketingsarbejde bliver lavet, når der opstår en dialog, når sælgeren eller mødebookeren er nysgerrig på kunden. Gennem dialog kan du nemlig finde ud af hvad kunden oplever af udfordringer og når du så præsenterer din løsning for kunden ved hjælp af dine produkter eller dine services, så har du taget første skridt på vejen til et salg eller et møde.
Så pak den lange salgstale og alle argumenterne væk, og lyt i stedet til kunden. Herefter kan du så komme med de argumenter som passer til kundens behov.